Een excuusje aan Bangkok

22 november 2017 - Bangkok, Thailand

Allereerst moet ik een excuusje maken aan Bangkok. Toen we dik 2 maand geleden aankwamen, vonden we Bangkok verschrikkelijk. Maar dan ook echt verschrikkelijk. We vonden het veel en veel te druk, teveel verkeer en we vonden het overal stinken. Nu, 2 maand later, zijn we voor 5 dagen terug in Bangkok geweest en zijn we waarschijnlijk gewend geraakt aan de geur hier (of we ruiken zelf net zo) en is ook deze drukte geen uitzondering meer. Sterker nog, soms kijk ik er best naar uit om weer in een grote toeristische stad te zijn. Bangkok viel ons deze keer dus 100 parten mee en we vonden het stiekem zelfs leuk! Dus sorry Bangkok, ik neem m'n woorden weer terug ;-)

We hebben Cambodja dus inmiddels achter ons moeten laten. Een beetje met pijn in m'n hart, want wat was Cambodja leuk! Eindelijk zon, zee en strand op de eilanden, waar we zo aan toe waren. De sfeer op de eilanden was ook zo heerlijk, niks moet, alles mag, een feestje hier en daar en 3 dagen op een eiland met beperkte elektriciteit en helemaal geen wifi. Hangmatten in de zee, witte stranden en helderblauw water. Heerlijk. Maar gezien alles wat we nog wilden doen in Cambodja, moesten we na een week toch echt weer door. Tijd om even af te kicken, gaven we onszelf niet want we zijn meteen richting de jungle vertrokken, waar we 3 dagen zijn verbleven. 3 dagen echt middenin de jungle. We liepen gemiddeld zo'n 15-20 km per dag, brachten de nacht door in de open lucht in een hangmat en werden wakker met het uitzicht op apen die in bomen aan het spelen waren. Magisch. We hadden onze eigen gids en kok, die elke dag voor ons verse maaltijden bereidden (wat bestond uit rijst en noodles, ook als ontbijt). Het leuke aan zo'n trekking is dat je een heel leuk contact met je gids krijgt. Hij heeft ons veel verteld over hoe het leven in Cambodja is, over hun gewoontes en natuurlijk leerde hij ons wat Cambodjaanse woordjes. Hij vertelde bijvoorbeeld dat zijn moeder had uitgezocht met wie hij moest trouwen, maar dat hij haar in het begin helemaal niet leuk vond. Inmiddels was het wel oke, want ze hadden kinderen samen, dus nu was ze wel leuk. Zo anders dan in Nederland (gelukkig). Onze terugreis richting de bewoonde wereld (Siem Reap) was ook typisch Aziatisch. Achterop de scooter werden we naar de bushalte gebracht. Met onze backpacks voorop de scooter en onze rugzak achterop raceten we over zandweggetjes vol met kuilen en hobbels.  Onderweg probeerde mijn chauffeur me nog een woordje khmer te leren en hele verhalen in het Khmer tegen me hield. Dit zijn de mooiste momenten.

14 uren later kwamen we eindelijk aan in Siem Reap, de laatste bestemming van ons in Cambodja. Eindelijk weer bewoonde wereld, night markets en streetfood! Hoogtepunt hier was de zonsopkomst bij   de tempels van Angkor Wat. Het was even bikkelen toen om 4 uur 's ochtends de wekker ging, maar het resultaat was werkelijk magisch. Meteen na de zonsopkomst was het ook flink bewolkt, dus het voelde absoluut als een cadeautje.

Op dit moment zitten we weer op het vliegveld van Thailand, te wachten tot onze vlucht naar Myanmar vertrekt! Persoonlijk vind ik het wel wat spannend om af te reizen naar een land dat deels in oorlog verkeert, maar dat maakt de ervaring des te bijzonder. We hebben hier ongeveer vanaf het begin naar uit gekeken, dus ik ben heel benieuwd of dit land Cambodja van de troon stoot. I'll keep you posted!

1. Marijke:
    22 november 2017
    Wat leuk Ynk! Veel plezier in Myanmar 😍
  2. Sietze en Grietsje:
    30 november 2017
    Hoi ynke.
    Fijn te lêzen dat ik goed mei jimme giet. In goede tijd yn Myanmar! Leafs fan us💋