Zen by day, groovy by night

10 oktober 2017 - Vang Vieng, Laos

Time flies when you're having fun! Vandaag op de dag af zijn we 4 weken aan het reizen, de tijd vliegt voorbij. De laatste keer dat ik wat schreef, waren we nog in Thailand in Pai, maar inmiddels zijn we alweer in Laos! Het leuke aan reizen is dat geen enkele dag op een andere dag lijkt, elke dag maken we andere dingen mee en zien we zoveel moois.

De tijd in Pai was absoluut geweldig, dit staat nog steeds met stip op 1 van alle plekjes waar we inmiddels zijn geweest. Zoveel leuke mensen hebben we daar ontmoet, maar de sfeer die daar hangt is ook gewoon zo relaxed. Onze laatste dag in Pai was helaas een beetje een pechdag. We hadden in eerste instantie besloten dat we een deel van de Mae Hong Son loop wilden rijden met de scooter, wat een super mooie ronde schijnt te zijn en waar we ongeveer 4 dagen over wilden doen. Toen we weg wilden gaan, begon het echter de plenzen en naarmate we hoger in de bergen kwamen, werd ook het zicht steeds slechter. De scooters zijn hier ook niet van al te beste kwaliteit (we hebben al verschillende scooters gehad waar de remmen het nauwelijks van deden) en je ziet zoveel mensen lopen met verschillende ledematen in het verband door een scootercrash, dus uiteindelijk hebben we besloten dat wij dat toch liever zouden voorkomen en zijn dus omgekeerd. Uiteindelijk besloten we om terug te gaan naar Chiang Mai dezelfde dag nog zodat we vanaf daar naar Laos konden gaan.

Je kunt op verschillende manieren in Laos komen, maar wij zijn 2 dagen met de slowboat gegaan. Super tof, 2 dagen zonder wifi, een super mooi uitzicht de hele rit, alleen maar backpackers, lekker lezen en veel spelletjes. En een hele makkelijke manier om andere mensen te leren kennen. Eenmaal in Luang Prabang zijn we ook veel opgetrokken met een aantal van deze mensen, waar we eigenlijk nog steeds samen mee reizen. Luang Prabang is een stadje dat op de UNESCO werelderfgoedlijst staat, dat houdt o.a. in dat alle restaurants en kroegen etc na 23.00 uur de deuren moeten sluiten. Er is 1 plek die langer door mag gaan en dat is de bowlingbaan. Dus met alle backpackers ga je daar vervolgens een potje bowlen maar vooral bier en whiskey (goedkoper dan bier hier) drinken. Memorabele avonden.

Na een avondje op de bowlingbaan vonden we het een goed idee om 7 uur 's ochtends met de bus naar Nong Khiaw te gaan. Dit is alleen allesbehalve comfortabel, je wordt met z'n 30en in een kleine minivan gepropt, die vervolgens door de gaten scheurt en door de bochten racet. Geen goed idee na een avondje stappen haha. Nong Khiaw is een ontzettend afgelegen dorpje, waar ze nog in kleine houten hutjes leven en waar sommige dorpjes nog niks geasfalteerd hebben. Bizar maar ook wel bijzonder om te zien. Wij hadden dan ook geen eens een normale wc in ons hostel (koste dan ook maar €2,50). Daarnaast zijn ze daar het toerisme nog niet zo gewend en zijn de mensen zo ontzettend aardig voor je! Heel erg leuk.

Eenmaal terug in Luang Prabang was het lichtesfestival aan de gang, waarbij ze allemaal mooie boten hebben gemaakt die zijn versierd met brandende kaarsjes en fakkels en die vervolgens te water worden gelaten. Aan het einde van de avond was de hele rivier versierd met lichtjes, echt magisch om te zien. Wij hebben natuurlijk ook een wensbloem met een kaarsje in het water gelaten, waarbij we elkaar safe travels wensten. De bloem overleefde het alleen niet, hopelijk hebben we nog wel steeds safe travels. Vervolgens zijn we uiteraard de avond weer geëindigd in de bowlingbar.

Volgende ochtend besloten we weer om met de minivan naar Vang Vieng te gaan. Weer na een avondje stappen. Ik moet nog steeds leren om van m'n fouten te leren ben ik bang. Vang Vieng is zelf niet bijzonder, maar staat vooral bekend om het vele feesten. Verschillende kroegen hebben hier happy hours, waarbij ze gratis bier en whiskey aanbieden. Dan snappen jullie natuurlijk ook wel hoe de meeste avonden voor de meeste backpackers hier eindigen. Het zijn hier ook alleen maar partyhostels, uiteraard. Daarnaast staat Vang Vieng bekend om het tuben, een soort kroegentocht maar dan via het water. Eigenlijk met maar 1 doel en dat is dronken worden. Wel een leuke ervaring. Toch is de omgeving hier prachtig hoor, de dag na het tuben hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar een blue lagoon, waterval, cave en hebben we de zonsondergang op een berg gezien. (we waren allemaal nog nooit zo actief geweest na een avondje stappen, haha).

Lisa heeft inmiddels haar eerste ervaring met een ziekenhuis gehad, omdat ze is uitgegleden in een cave en er een stuk rots onder haar nagel zit. Alles is gaan ontsteken, maar ze kunnen het niet weghalen en spreken ook geen engels, dus dat is een beetje lastig.

Ik heb inmiddels mijn eerste ervaring met bedbugs gehad (waar ik zoooo bang voor was voor ik wegging). Ik zit werkelijk onder de bulten en naast dat het gruwelijk veel jeukt is het ook echt heel lelijk haha.

Tussen Lisa en mij gaat het ook nog steeds heel goed. Na 4 weken hebben we wel eens momenten dat het even wat minder gezellig is, maar dat is natuurlijk ook logisch als je zoveel samen bent. Gelukkig worden we beide zo gelukkig van het reizen. Met name de momenten dat ik brak in een minivan zit of achterin een tuktuk, dat zijn de momenten dat ik me de complete vrijheid besef en dat ik me zo gelukkig voel.

Na een paar gebroken nachten (vannacht werden onze kamergenootjes gearresteerd voor het roken van wiet en stond ineens onze kamer vol met politieagenten) zijn wij nu wel weer toe aan een wat rustiger hostel en wat extra slaap, dus morgen gaan we Vang Vieng ook weer verlaten om verder naar het zuiden te trekken in Laos. Het plan is om hier nog ongeveer 2/3 weken te blijven en dan door te gaan naar Cambodja! Laos is werkelijk prachtig qua natuurlijk, alles is groen en er is werkelijk overal jungle. Het weer is fantastisch, we merken echt dat het regenseizoen bijna over is en dat het weer steeds beter wordt (behalve vandaag want het regent werkelijk al de hele dag).

Het plan is om vanavond rustig aan te doen, deze keer wel te leren van de fouten en morgen fit in de bus naar Vientiane te zitten!

1. Marloes:
    10 oktober 2017
    lieffffieee wat een avonturen weer! Prachtige foto's heb je geupload! Wat zul je een jeuk hebben hahahaha. oooooppps niet zo chill.
    Hopelijk maakt Lisa het inmiddels wel goed met dr ontstoken teen, wel goed ontsmetten en schoonhouden he? Beh zorg goed voor elkaar en ik kijk uit naar je volgende update.

xxx loesoeee
  2. Rob:
    21 oktober 2017
    Hoe slaap je op die slow boat? Hangmat?
  3. Ynke:
    23 oktober 2017
    Je slaapt in Pak Beng in een guesthouse, niet op de boot zelf :)
  4. Rob:
    11 december 2017
    Oooh. Kreeg Al herinneringen aan de Amazon...