Never try, never know!

24 september 2017 - Pai, Thailand

Inmiddels zijn we alweer bijna 2 weken in Thailand, tijd om eens wat van me te laten horen! Het is hier absoluut prachtig, al dachten we daar toen we in Bangkok aankwamen wel wat anders over. Moe van de reis stapten we het vliegtuig uit en daar sloeg ons meteen de warme benauwde lucht om de oren. Helemaal niet lekker haha, maar dat komt natuurlijk omdat het nog regenseizoen is, gelukkig wordt dit steeds beter! Bangkok is daarnaast ontzettend druk qua verkeer, onwijs toeristisch, je wordt opgelicht waar je bij staat en daar kwam nog bij dat we beide echt een aantal dagen flink last hadden van de jetlag en de reis. We waren behoorlijk uitgeteld! Na 2 dagen zijn we Bangkok uitgevlucht en zijn we richting Ayuthaya gegaan. Al meer richting de natuur. Goed voor 1 nacht, want meer dan een aantal tempels was daar niet te zien. Maar wel een hele verademing na Bangkok al! In de trein richting Ayuthaya zaten we naast wat lokale vrouwtjes die ons allemaal eten en snoepjes aanboden. Ze konden geen Engels, wij geen Thais, dus communiceren met handen en voeten, maar oh zo leuk! We hebben  de volgende nacht  maar meteen de nachttrein naar chiangmai gepakt, want langer hoefden we niet in Ayuthaya te blijven. Wat een ervaring! Slapen doe je niet echt omdat de trein zo heen en weer schud, maar het was ontzettend grappig om te doen. Om met zoveel mensen in een trein in een echt bed te slapen. Overdag is het een normale trein, snachts worden de stoelen omgetoverd tot bedden. Sochtends om half 7 werden we gewekt en werden de bedden weer tot stoelen gemaakt. Eenmaal in Chiangmai aangekomen, hebben we meteen een jungle trekking gedaan van 2 dagen. En dat was zo ontzettend gaaf! Op bezoek bij kleine schoolkinderen, badderen met olifanten (waf we eigenlijk niet wilden en ook niet hadden geboekt, maar wat toch ineens in de tour zat ingegrepen), naar verschillende watervallen en vervolgens nog 15 km wandelen door de jungle. Wat overigens ontzettend pittig was, omdat we continu berg op, berg af gingen. Klimmen en klauteren door de jungle, over bamboe bruggetjes, schuifelend langs buffalo's (waar onze gids het meest bang voor was hah). In het kader van never try, never know (zoals elke Thai dat hier zegt) een mier gegeten (smaakt naar citroen), maar ook wilde passievruchten die we zo uit de boom konden plukken. Snachts overnachten we in een garage bij locals achter huis, zij zorgen ook voor avondeten en ontbijt en hebben de hele avond spelletjes met een schoenveter en lucifers met ons gedaan. Heel bijzonder om te zien hoe deze mensen leven: zonder stoelen, een matras op de grond, kleding hangt overal over de muur, daken van bladeren, toast roosteren boven een kampvuur midden in huis. Ontzettend gaaf. De allermooiste ervaring tot nu toe! Onze gids was overigens een flinke alcoholist, wat hem wel heel gezellig maakte. Maar een liter wodka per dag was voor hem geen uitzondering (deze nam hij tijdens de trekking in waterflessen mee, waardoor hij halverwege al over de kleine paadjes liep te zwalken haha). Leuke man. En een onwijs leuke groep, waar ook een aantal meiden nu ook weer van in Pai zitten! Eenmaal weer in het hostel werden we beide ziek, of een griepje of een voedselvergiftiging. We waren in ieder geval behoorlijk misselijk en hebben 2 dagen niks gegeten. Hebben we dat ook weer meegemaakt en waren we meteen bikiniproof haha.
Na Chiangmai zijn we doorgegaan naar Pai, wat absoluut het allerleukste dorpje tot nu toe is. We hebben mensen ontmoet die hier zijn gekomen en inmiddels al 3 maanden blijven hangen. Ik zie het mezelf ook wel doen, gelukkig is Lisa er die wel door wil haha. De weg naar boven schijnt de meest misselijkmakende tocht van heel Thailand te zijn, lazen we al op internet. In de bussen hangen ook stickers met: "762 curves + puke = Pai".  Zegt genoeg. En wij met onze nog steeds weke maag stapten vol goede moed in het busje. We hadden het zwaar maar na 4 uren waren we zonder overgeven in Pai. Schouderklopje waardig. De tocht naar boven was al prachtig, maar de dagen dat we zelf een scooter hebben gehuurd zijn we ook op de meest mooie plekjes geweest. Naast dat Pai als dorpje dus heel gezellig is, is de omgeving dus ook echt waanzinnig. Hotsprings in de jungle, watervallen waar je kunt zwemmen en van rotsen kunt springen, zonsondergang kijken op de Pai Canyon (so romantic), Pai biedt het allemaal. Ook het nachtleven is hier wat bruisende, dus daar hebben we ook al even goed kennis mee gemaakt. Waardoor ik dus op dit moment tijd heb om wat te schrijven, omdat ik even geen kracht heb om wat anders te ondernemen hah. We gaan nog 2 nachtjes in Pai blijven en gaan dan verder omhoog richting Chiang Rai en dan alweer naar Laos! Voor we het weten zit de eerste maand erop.
Maar ondanks dat we er even in moesten komen in Bangkok, is het reizen ontzettend leuk en heb ik meerdere geluksmomentjes per dag waarop ik dit echt als de ultieme vrijheid ervaar. Het is onwijs leuk om zoveel mensen van over de hele wereld te ontmoeten, maar ook om alle lokale gerechten uit te proberen. Streetfood is echt onwijs lekker en voor een euro heb je een complete maaltijd. Thailand is dus ook nog goedkoper dan verwacht, dus als t zo doorgaat kan er zelfs nog wel een maandje aan vastgeplakt worden.... haha. Kortom, Living the good life!!!

1. Anna Dijkstra:
    25 september 2017